wtorek, 28 sierpnia 2012

Ciasto laskowo-brzoskwiniowe z tymiankiem i świeżą szałwią



Jakie ciasto chcecie konsumować? Pełnie niezdrowych tłuszczy i cukru? Z odrobiną owoców? To ciasto ma w składzie orzechy, które z natury zawierają dużo tłuszczu, dlatego postanowiłam mocno obciąć jego wartość kaloryczną. Występujące w znacznej ilości w oryginale masło wymieniłam na niewielką ilość oleju i lżejsze mleko kokosowe.Wypieki z brzoskwiniami średnio mi się udają. Szarlotka Sióstr mnie nie zachwyciła, z tego ciasta wyszedł zakalec, co bardzo mnie zasmuciło... i w zasadzie - nie wiem z jakiego powodu. Pewnie przekombinowałam coś ze składnikami.

Popełniłam zasadniczy błąd, piekąc to ciasto w dużej okrągłej tortownicy. Za mało ciasta, żeby wybierać taką formę! Jednak na szczęście smak wszystko zrekompensował. 



  • 170 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 200 g mielonych orzechów laskowych (13 1/2 łyżki - ok. 3/4 szklanki)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody
  • 1/3 szklanki cukru brązowego
  • 1/4 szklanki oleju
  • 3/4 szklanki mleka kokosowego (domowej produkcji)
  • 1 łyżeczka octu
  • 1/2 łyżeczki suszonego tymianku
  • 1/2 łyżeczki drobno posiekanej świeżej szałwii
  • 2 spore brzoskwinie
  • płatki migdałowe do posypania wierzchu ciasta
Ciasto robi się szybko i sprawnie: zaczynamy od wymieszania w misce mleka z olejem, octem i cukrem. Następnie dodajemy przesianą mąkę wraz z otrębami i proszkiem do pieczenia z sodą. Po wstępnym przemieszaniu dosypujemy orzechy i zioła, mieszamy dokładnie, choć niezbyt długo. Ciasto ma być gęste. Przekładamy je do formy, na wierzchu układamy drobno pokrojone brzoskwinie, a całość posypujemy płatkami migdałów. Ja dodałam jeszcze resztę mielonych orzechów. Piekłam 50 min. w temp. 170 stopni. 


5 komentarzy:

  1. wow jaka fajna modyfikacja :) Z mlekiem kokosowym i szałwią musi byc pyszne!!!
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowne... A jak zastąpię orzechy słonecznikiem, to jak myślisz - wyjdzie?
    Nominowałam Cię! :)
    http://smakolykialergika.blogspot.com/2012/08/versatile-blogger-award.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjdzie na pewno (jeśli to będzie "mąka słonecznikowa"), ale smak będzie zupełnie inny, bo tutaj dominuje właśnie ta nuta orzechów laskowych.

      Usuń
  3. Ekstra! Orzechy laskowe uwielbiam i jeszcze te przyprawy, muszę koniecznie zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z brzoskwiniami - moimi ulubionymi owocami ;) Pychotka!

    OdpowiedzUsuń